Just nu söker vi: Javautvecklare, frontendutvecklare, arkitekter och testare

Varmt välkommen Rebecca Hedberg!

Idag har vi glädjen att meddela att Rebecca Hedberg börjar på Beamon People. Rebecca kommer bli ett utmärkt tillskott i vår UX-grupp. Förutom att hon är UX-designer har hon utbildning inom digital mediadesign och digital strategi. Hon har även jobbat som AD, projektledare och produktägare. All denna kunskap i kombination med hennes passion för slutanvändarna kan ju inte bli annat än succé! Varmt välkommen till Beamon People Rebecca!

Läs mer

”Känslan att lyckas knäcka nöten är svårslagen” Frida Kilany om sin roll som affärsansvarig på Beamon People

Efter att ha blivit headhuntad började Frida Kilany som affärsansvarig på Beamon People i mitten av februari i år. Hon har en gedigen bakgrund inom sälj, marknadsföring och kommunikation för multinationella bolag.

Vad var det som gjorde att Frida hamnade på Beamon People och vad gör egentligen en affärsansvarig?

Vad var det som gjorde att du föll för Beamon People?
Det finns en tung kompetens inom bolaget där kollegorna mer än gärna delar med sig och brinner för att skapa värde både externt och internt. Här finns ett härligt engagemang och en stor dos glädje som smittar.

Beamon People är rätt bolag för personer som vill utvecklas. Att individernas utveckling prioriteras var något vi pratade mycket om redan vid intervjutillfället och Beamon People bevisade för mig med flertal exempel att individens mål också blir företagets mål. Sättet att jobba långsiktigt, kvalitativt och värdestyrt rimmar väl med mig. Jag är analytisk och strategisk i mitt arbetssätt och tycker att det är roligt att utveckla en affärsrelation. Parallellt med att skapa affärer och bygga relationer med nya kunder ansvarar jag för en av våra nyckelkunder vilket möjliggjorde en stark kombination av försäljning och affärsutveckling, något som är viktigt för mig.

Hur ser du på din roll?
Jag är ganska nyfiken, vilket jag ser som fördel i rollen som affärsansvarig eftersom jag tror att ett genuint intresse för människor och verksamheter är en förutsättning för att lyckas. Sen tycker jag att det är viktigt att ha mod och våga utmana idéer för att hjälpa kunder till bästa lösningen. Jag drivs av att hitta rätt lösning snarare än en lösning. För mig handlar framgångsrik försäljning om att hjälpa och därför ser jag det som mitt ansvar att hjälpa kund, konsult och Beamon People. Det är i utmaningen att lyckas hjälpa alla parter som affärsmannaskap och lösningsfokus blir roligt.

Vad ser du som den största skillnaden i att arbeta med försäljning av kompetens istället för produkt?
Jag skulle säga att det är svårare att sälja kompetens, eftersom det innebär ytterligare en part att förhålla sig till förutom förhållandet mellan kund och leverantör. Min roll liknar en projektledarroll, eftersom fler intressenter (dvs konsulterna) är inblandade för att driva ett behov i mål. Det är också det som gör det roligare, chansen att lyckas göra ytterligare en part nöjd och förhoppningsvis glad i att få uppnå sitt drömuppdrag.

Vad är mest spännande i ditt yrke?
Det är ofantligt lärorikt. Min roll innebär att jag får inblick i fler branscher, företagsutmaningar, kulturer, produkter, ledarskap och processer än vad jag skulle hinna under flera års tid i olika jobb. Jag har svårt att se hur det vore möjligt att få samma inblick och erfarenhet så snabbt om jag inte jobbade med det jag gör. Därför blir det aldrig tråkigt. Min vardag består av att träffa otroligt mycket människor och att få inblick i vardagen hos chefer från många olika branscher och på olika nivåer. För att kunna hjälpa till med kompetensbehov måste jag förstå kundernas utmaningar vilket gör att jag konstant lär mig av och om mina kunders processer och verksamheter. Dessutom lär jag mig mycket om mig själv eftersom självinsikt kommer på köpet med utmaningen att bygga långsiktiga relationer. Sist men inte minst så är känslan att lyckas med en affär svårslagen
- för mig innebär nämligen det att jag har knäckt nöten och är i hamn med komplex problemlösning där alla parter är nöjda.

Läs mer

Med fokus på person

Beamon People fortsätter att utvecklas. Ett steg är genom tillväxt med fokus på människa och kompetens, där kvalitet i alla lägen går före kvantitet. Vårt rekryteringsteam består av tre erfarna människokännare som anser att det viktigaste under en rekryteringsprocess är att lyssna in och att ställa de rätta frågorna. Malin Karlsson, Anna Fjellström och Julia Garellick Lindborg – ett väl sammansvetsat team som känner varandra och bolaget väl. Läs om deras tankar kring rekrytering på Beamon People.

Att jobba i grupp med rekrytering har flera fördelar, vi inspireras och lär oss av varandra och vi sporrar varandra att tänka utanför boxen och öppna upp för förändring. Vårt fokus är att anställa de bästa människorna i branschen och kompetensmässigt så håller vi koll på vad kunderna söker. Beamon People jobbar aktivt med att bli starkare som grupp och bolag, både med vidareutveckling och kompetensöverföring men även genom att säkerställa att bolaget tar in kompletterande kompetenser.

Förutom att titta på kunskap och skicklighet letar vi efter personer som delar Beamon Peoples grundvärderingar. Vi är ett förändringsbenäget bolag med en öppen och inkluderande kultur och ett starkt människofokus. Vi har en platt organisation med högt till tak, alla kan vara med och påverka bolaget. Alla bidrar med kunskap, driv och engagemang och alla ges möjlighet att bli sedda och få växa i sina roller.

Hur ser rekryteringsprocessen ut på Beamon People?
Utöver rekryteringsteamet turas fler om att medverka i processen för att öka chansen att hitta de människor som verkligen kan lyfta andra och själva låta sig lyftas. Rekryteringsprocessen består av fem steg:

  • Sök och initial kontakt. Det ligger mycket arbete och tid bakom en initierad kontakt.
  • Gallring = en första intervju, vanligtvis med en rekryterare och ansvarig gruppchef.
  • Grillning = kompetensintervju. Möte med två konsulter för en teknisk intervju.
  • Gillning = ett erbjudande. Alla som har träffat kandidaten känner att det är rätt person för Beamon People.
  • Signering. Kandidaten vill bli vår nya kollega. Målet är uppnått.

Vi går mycket på känsla och det första intrycket är viktigt. Vi ser det första mötet som ett sätt att lära känna varandra bättre. Det är mer ett avslappnat samtal än en ensidig utfrågning. En snabb återkoppling är en av våra kvalitetssäkringar, vi vill att processen pågår i max en månad. Något som är viktigt för oss på Beamon People är att alla involverade när som helst under processen kan lägga sitt (väl motiverade) veto. Det är ett bra verktyg för att säkerställa att vi alltid träffar rätt i rekryteringen.

Vilka är era främsta utmaningar?
  - Att hitta rätt, säger Malin. Det är svårt att hitta rätt person med rätt kompetens. Vi är kräsna för att vi värnar om bolaget. Rekryteringsprocessen i sin helhet innebär att en kandidat får träffa 4-5 personer, det är ett jättebra filter. Vi kvalitetssäkrar givetvis kompetensen också men det är alltid personen som är avgörande.
  - Matchning, säger Anna. Som konsultbolag måste vi vara bättre på allt för att attrahera, och behålla, kollegor. Ibland när jag hör mig själv så låter det som om jag slänger floskler omkring mig men det är värderingar som Beamon People verkligen står för. Det är svårt att hitta rätt matchning, men det visar bara på att vi gör vårt jobb rätt, och ordentligt.
  - Och timing, säger Julia. Det är inte alltid så att en kandidat är redo att flytta på sig. Många vill däremot hålla kontakten vilket gör det lättare för oss att återkoppla vid ett senare tillfälle.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
  - Det är när jag går in i en intervju och träffar en härlig person, säger Malin. Jag får energi av kollegan jag intervjuar tillsammans med men får jag det även av rekryten så är det en riktigt skön känsla.
  - En person som rekryterar är en säljare, börjar Julia. Det är enkelt och roligt att sälja in Beamon People. Det handlar om en plats som människor delar, en plats där vi trivs och där vi kan göra bättre ifrån oss. Jag tror på det vi gör och det vi säger, det står vi också för. Det svåra är att förmedla känslan vi känner men jag hoppas att vi lyckas stå ut från andra bolag för att vi talar från hjärtat. Jag skulle aldrig kunna sälja något jag inte tror på.
  - Det roligaste med mitt jobb är att få jobba tillsammans med de härliga människor vi har rekryterat, säger Anna. Det är verkligen en fin bekräftelse på att vi har tagit bra beslut. Vi rekryterar kollegor, människor som vi ska hänga med, vilken förmån!

Vi vill fortsätta att utvecklas och förnya oss. Vill du träffa oss? Tips och spontanansökningar är varmt välkomna! malin.karlsson@beamonpeople.se

Vi hörs!

Läs mer

"Livet händer" - Rukens resa mot drömuppdraget

Ruken Cetiner har nyligen gått från kravanalytiker till User eXperience designer, en ny riktning och en dröm. Så hur gick det här egentligen till?

Ruken läste en ingenjörsutbildning inom medie- och kommunikationsteknik och valde gärna kurser inom användbarhet och interaktionsdesign. Hon ville jobba med UX och de mer kreativa delarna inom IT och som examensarbete började hon designa en tidningssajt som skulle byggas om. Dessvärre gick företaget i konkurs. En vän som jobbade på ett IT-konsultbolag tipsade henne då om ett examensarbete i vilket hon fick kartlägga kravprocessen för ett stort projekt och identifierade problemområden inom kravprocessen. Det i sin tur tog henne vidare till en anställning som verksamhetsanalytiker, och sedan som kravanalytiker.

Hur gick du från kravanalytiker till UX-designer?
Det är stora likheter mellan krav och UX, man behöver förstå verksamhetens mål och samtidigt förstå användarnas behov. Det som tillkommer för en UX-designer är bland annat att komma med designförslag. Det är fantastiskt roligt att få komma med konkreta lösningar. Jag älskar att skissa. Krav och UX går in i, och kompletterar, varandra. När jag jobbade som kravanalytiker och ord inte räckte till i kraven så tog jag fram skisser, jag har alltid haft det intresset. Så fort jag fick tillfälle så tog jag tillvara på det.

Nåt år innan jag började på Beamon People kände jag att det var något som skavde, nåt som inte kändes rätt, men jag visste inte vad. Jag fick möjlighet att stanna upp, ifrågasätta och fundera. Jag mår bäst när jag jobbar kreativt, när jag får möjlighet att skapa. Jag blev påmind om det i den här processen men visste inte vad jag skulle göra med informationen. När jag sen började på Beamon People i början av 2016 så kände jag mig direkt som hemma. Jag blomstrade och kände att jag kunde vara mig själv. Då var det enklare att plocka upp känslor och drömmar, att se vad som gjorde att jag mådde bra och att våga uttrycka det.

Jag hade jobbat i drygt 8 månader på Beamon People innan jag bytte inriktning och när jag nu ville byta så frågade jag min chef om han kände sig snuvad på en kravanalytiker. Jag fick svaret att han hade anställt en bra människa, inte en specifik kompetens, så nej. Att bli så stöttad och uppbackad, det är lyx för mig.

Men är det så enkelt att byta inriktning?
När jag väl visste vad jag ville göra så gick det fort men jag hade tänkt på det länge. Och så har jag ju en gedigen UX-utbildning i grunden. I slutet av 2016 avslutade jag mitt uppdrag som kravanalytiker. Mellan uppdrag hjälpte jag en kollega med användningstester, vilket gav mersmak. Jag kände att det här är det jag vill göra nu, inte bara mellan uppdrag. Men när skulle det vara realistiskt för mig att axla ett uppdrag inom UX? Visst jag hade pluggat men jag hade ingen arbetserfarenhet inom området. Kanske skulle det naturliga steget vara en kravroll med UX-ansvar? Men på ett par månader, uppbackad av mina kollegor, hade jag fått ett uppdrag som UX-designer!

Jag har fått ett fantastiskt stöd av min chef Maria Lindström, inte bara under uthyrningsprocessen utan även efteråt. Hon har varit vid min sida från dag ett och ville säkerställa att jag fick en bra start.

Hur pratade ni om drömuppdrag när du började på Beamon People?
Om jag ska vara ärlig så tog jag det inte så allvarligt i början. Ofta pratar man om drömmar och mål när man börjar hos en ny arbetsgivare men i slutändan får man ta det man får i alla fall. Men det visade sig att Beamon People var väldigt lyhörda och verkligen jobbade för att uppfylla mina drömmar och gav mig alla förutsättningar att jobba mot mina mål. Ingen sa ”fortsätt med det du är bra på” utan alla var positivt inställda och stöttande. Allt bra jag hörde om bolaget när jag började var inte bara tomma ord.

Hur ser resan ut framöver?
Jag har fortfarande många spännande utmaningar på mitt befintliga uppdrag, både designmässigt och organisatoriskt och att jag själv är ansvarig för all UX. Framöver skulle det vara jätteroligt att jobba mer mot en produkt, kanske wearables eller VR. Men jag har som sagt många utmaningar kvar där jag är nu. Jag har också slutat lägga långsiktiga planer, livet händer.

Ur Rukens dagbok 15 februari 2017 (tack för att vi får dela detta)

”Varför mitt nya uppdrag är så jäkla grymt!

  • Ett uppdrag med bara UX-ansvar
  • Jag är ansvarig för all UX
  • Gångavstånd till mitt hem
  • Mitt i smeten nära La Neta: min favvorestaurang
  • Mindre organisation
  • Jag vet vad (företaget) säljer
  • Trevlig produktägare
  • Kommer lära känna (företaget-)människor: grymt nätverk
  • Så himla kul att de har valt mig för min personlighet!”

Läs mer

“Förtroende är en himla bra drivkraft!” Jessika Nilsson om varför hon valde Beamon People

Möt Jessika Nilsson, en härlig, biljardspelande och prestigelös testledare som alltid är mån om att skapa grymma förutsättningar för god laganda och givande kommunikation. Jessika började på Beamon People vid årsskiftet och gick direkt in i uppdrag.

Hur kom du först i kontakt med Beamon People?
Jag blev kontaktad på LinkedIn. Vi som har QA i profilen får ofta rekryteringsmejl och jag brukar sålla bort de som kommer men det var något med det här mejlet som gjorde mig nyfiken. Jag kollade upp Beamon People och när jag kikade på sajten fick jag direkt en skön känsla av ett bolag som kändes prestigelöst och som tog ett helhetsgrepp kring IT.

Vad fick dig att välja Beamon People?
Jag letade inte aktivt efter ett nytt jobb och var egentligen inte redo att byta men redan vid intervjutillfället kändes det rätt. En riktigt bra stämning, jag märkte inte ens att jag blev grillad.

Jag fastnade för Beamon Peoples inställning till alla medarbetare, att bolaget litar på allas inre vilja och styrka att göra bra saker dagligen. Förtroende är en himla bra drivkraft. Det var självklart för mig att tacka ja när jag fick erbjudandet.

Hur ser du på konsultrollen?
Rolig! Jag gillar att konsultyrket är så varierat och det är tillfredsställande att slutföra ett uppdrag och sedan gå vidare mot nytt. Det är berättigat att byta. Jag ses inte som någon hoppitossa för det.

Vad gör en testledare och vad är det bästa med ditt yrke?
En testledares/testares uppdrag är att sätta på sig användarhatten och hitta och rapportera eventuella buggar i allt från dokumentation till processer till funktion, samt att följa upp och säkerställa kvalitet.

Jag gillar att jag får möjlighet att grotta ner mig i de tekniska detaljerna samtidigt som jag får agera användare på ett mer övergripande plan. Jag gillar också att det premieras att vara lite klåfingrig och nyfiken.

Vilka styrkor bidrar du med, till Beamon People och till kund?
Jag är inte rädd för att misslyckas och tycker att det är riktigt roligt att anpassa mig till nya situationer. En bra konsult är någon som vågar ta tag i saker. Jag har tålamod och är inte rädd för att hugga i där det behövs och jag lägger stor vikt vid att försöka vara diplomatisk, kommunikativ och orädd i stort.

Men framför allt hoppas jag att det jag bidrar med är en positiv energi.

Vill du bli Jessikas kollega? Välkommen med en spontanansökan till Julia, på julia.garellick.lindborg@beamonpeople.se. Vi träffar dig gärna!

Läs mer

Johan Timander i ny roll - agil coach på Beamon People

Utveckling och förändring innebär alltid ett mått av osäkerhet, vi vet vad vi har men inte vad vi får om vi gör en förändring.

Att bli coachad är en medveten, aktiv och ofta krävande förändringsprocess. Det kan vara obekvämt. Det handlar om viljan att utforska och utmana sig själv, sina handlingar, värderingar och föreställningar. Coaching handlar om att lyfta och utveckla det starka, friska och positiva - att bära fram en människa från en nuvarande situation till en önskad situation. En coach ger inte råd utan ställer frågor som ger möjlighet till nya tankar, perspektiv och förhållningssätt. Genom coaching kan en individ eller grupp utveckla sin livskvalitet och lyckas utnyttja hela sin potential.

Johan Timander har jobbat på Beamon People i snart 70 månader, nästan från starten, och han brinner för bolaget. Från sommaren minskar han antalet konsulttimmar och går in i sin nya roll som intern agil coach. Med sig tar han 20 års erfarenhet av organisationsutveckling och agila förändringsarbeten. Som agil coach är Johan tränad i att ifrågasätta strukturer – sätt att arbeta och kommunicera. Detta är Johans drömuppdrag. Att stötta till personlig framgång i en förändringsprocess och att få göra det internt, för kollegor, för just Beams.

”Vi har inte varit tillräckligt stora för att ta in en intern agil coach tidigare men nu är tiden inne och medan bolaget växer finns också behovet och möjligheten att hjälpa den nya dynamiken på vägen. Jag vill stötta Beams i personlig och professionell utveckling och som mentor och facilitator får jag möjlighet att arbeta med Beamon Peoples metoder, verktyg och processer såsom säljprocesser, rekryteringsprocesser och ledningsfrågor. Detta brinner jag för!”, berättar Johan och fortsätter:

”Det gäller att behålla de bitar som fungerar bra och se det som kan förbättras. Vi har en utmaning och det är att vi alla måste våga be om hjälp och förstå att det är en styrka. Som coach behöver jag två saker, tillåtelse och förtroende. Jag känner många på bolaget men inte alla och det är där jag börjar. De jag känner har förhoppningsvis förtroende för mig men jag behöver tillåtelse att få backa upp och hjälpa. De kollegor jag inte känner måste jag kontakta och först försöka vinna deras förtroende. Med tillåtelse och förtroende så kan mitt arbete framåt bli något effektfullt”.

Johans roll kommer innefatta professionell coaching, facilitering, utbildning och mentorering, allt inom ramen för tre specialiteter – transformational change, business change and technological change.

”Jag vill utmana vad som bygger ett modernt företag. Inte siffrorna i en årsredovisning utan människorna som går dit varje dag. If it ain’t broken, improve it”, avslutar Johan.

 

Läs mer